מחקרים שנעשו בעולם מראים כי עוברים מסוגלים לשמוע קולות וצלילים ברחם אמם כבר בשבוע ה- 26 להריון. ילדים כבר שומעים הכול. עם זאת ישנה חשיבות לחשיפה לגירויים אקוסטיים מגוונים, על מנת שיסגלו דיבור תקין וכדי להעשיר את דמיונם, לעודד את היצירתיות, יכולת ההפשטה, הזיכרון והריכוז.
אימון ילדים קטנים - "לשמוע", "להאזין" ו"להקשיב", עושה אותם טובים יותר בתקשורת עם הזולת.
השהייה ברחם
מתוך עבודתי, עם ילדים ומבוגרים כאחד, בכל הקשור לבעיות אוזניים ומערכת השמע, נוכחתי לדעת, שהחיים ברחם ממלאים תפקיד חשוב בהתפתחותו המורכבת של המוח ובהתפתחות חושיו של העובר.
מערכת השמע של העובר מתפתחת בו זמנית, ובמקביל, לכליות ולמוח, וישנו קשר הדוק בין המערכות הללו. בזמן עיבוד הקולות שהוא שומע, מוחו וגופו של העובר נעשים מתואמים זה לזה. מצב זה מאפשר התפתחות כישורים חיוניים להישרדות כבני אדם.
חשוב לציין את התפתחותו של חוש השמיעה: כאשר התינוק מתחיל ללמוד לאתר את מקור הקול שהוא שומע, הא מסובב את ראשו לכיוון הקול. ניתן לומר, שהיכולת לשים לב ולאתר מהיכן הקול מגיע יש בה חיוניות רבה לגבי התקשורת ולהישרדות בכלל.
מה שומע עובר?
החיים ברחם מכינים את התינוק לחיים מחוצה לו על ידי כך שהם מספקים מגוון רחב של התנסויות להתפתחותו. תינוק מזהה את קול אימו בעודו ברחם, ולפי מחקרים שנעשו, גם קולות אחרים. תינוקות יכולים להבדיל בין קולות דיבור לקולות אחרים מרגע לידתם.
אני זוכרת כי בהיותי בהריון דובר הרבה על השמעת מוזיקה נעימה, שקטה ורגועה לעובר שטרם נולד. ההסבר היה שהמוזיקה מובילה לתגובות רגשיות ויכולה לגרות ולרגש גם עובר, ולאורך זמן להיות בעלת השפעה מרגיעה וליצור תינוק רגוע ושליו. ישנם הטוענים שתינוק יכול לזהות צלילים ששמע בהיותו עובר ולהירגע כאשר משמיעים לו את אותה המוזיקה.
מילמולים ודיבורים
כמה התרגשות אנו חווים כאשר התינוק מתחיל למלמל ולחקות את המיית הקולות בתגובה לקולות הוריו. תינוקות מבלים חלק גדול מזמנם כשהם מקשיבים לקולות ההורים כהכנה להפקת הקול של עצמם. המשוב החיובי שמילמולו של התינוק מעורר אצל הוריו חשוב בכדי לעודדו לעשות את הצעד לקראת התפתחות הדיבור.
תהליך חיקוי הקולות שהוא שומע גורמים לתינוק להתחיל ולהחליף את המילמול במילים. ישנם צלילים כה רבים בסביבתו, ובכל זאת הוא מצליח לפתח כישורי שפה משל עצמו.
דיבור, אינטילגנציה ותקשורת
מחקרים טוענים כי אין קשר מוכח בין דיבור מוקדם לאינטליגנציה, אולם התפתחות לשונית מוקדמת תעניק לילד יתרון בתקשורת עם אנשים אחרים ולימוד מהם.
ילד משתמש בשפה בשתי דרכים:
* האזנה לקולות ותירגומם, בדרכו, על פי הצלילים. כך הוא יכול לפענח את הקולות שהוא שומע.
* כישורי ההבעה מאפשרים לו להשמיע קולות, כך שהוא מתקשר עימנו באופן מילולי.
חשוב: כאשר ישנו עידוד ליכולותיו התקשורתיות, ישנה חשיבות להתמקדות הן בשפת הביטוי שלו והן בשפה שהוא קולט.
ישנה חשיבות לדרך ובה אנו מדברים עם התינוק, וליצירת קשר עין בכל הזדמנות בכדי שיוכל לראות ולהרגיש את המתלווה למילים, כמו הבעת הפנים השלווה כאשר משכיבים אותו לישון.
התפתחות הדיבור
התינוק עוקב אחר שפת הגוף ועל ידי כך יוצר קשר בין המילים למצב הרוח שאנו שרויים בו. זהו בסיס התפתחות הדיבור שלו. אין חשיבות למה אנו אומרים אלא לאיך אנו משתמשים במילים.
מוזיקה ושירים מעניקים לילד אפשרות נוספת לחבר מילים למנגינה על מנת ליצור אווירה רגועה, שמחה, רצינית, או מלווה במצבי רוח.
זיהוי והקשבה
תינוק רואה את ההילות המקיפות את האדם, זוהי הדרך שלו לזהות אנשים ולתקשר איתם.
ישנם אנשים שעצם המפגש איתם יעורר חיוך, מילמול והנאה, והעיניים מדברות ומגיבות. וישנם אנשים שכמו שהתינוק רואה אותם הוא פורץ בבכי קורע לב. חשוב להיות ערים לכך משום שזו הדרך שבה תינוקות מדברים ומגיבים, על אף שאינם משתמשים בשפת הדיבור הרגילה.
תקשורת
אווירה נינוחה ותקשורת טובה בבית, יפחיתו בעיות אוזניים, עם כל המשתמע מכך.
תקשורת רגועה, שלווה, נינוחה ונעימה בסביבתו של התינוק, תיצור אצלו (לטווח ארוך) יכולת ליצור קשרים טובים יותר עם אנשים.
אימון ילדים קטנים - "לשמוע", "להאזין" ו"להקשיב", עושה אותם טובים יותר בתקשורת עם הזולת.
השהייה ברחם
מתוך עבודתי, עם ילדים ומבוגרים כאחד, בכל הקשור לבעיות אוזניים ומערכת השמע, נוכחתי לדעת, שהחיים ברחם ממלאים תפקיד חשוב בהתפתחותו המורכבת של המוח ובהתפתחות חושיו של העובר.
מערכת השמע של העובר מתפתחת בו זמנית, ובמקביל, לכליות ולמוח, וישנו קשר הדוק בין המערכות הללו. בזמן עיבוד הקולות שהוא שומע, מוחו וגופו של העובר נעשים מתואמים זה לזה. מצב זה מאפשר התפתחות כישורים חיוניים להישרדות כבני אדם.
חשוב לציין את התפתחותו של חוש השמיעה: כאשר התינוק מתחיל ללמוד לאתר את מקור הקול שהוא שומע, הא מסובב את ראשו לכיוון הקול. ניתן לומר, שהיכולת לשים לב ולאתר מהיכן הקול מגיע יש בה חיוניות רבה לגבי התקשורת ולהישרדות בכלל.
מה שומע עובר?
החיים ברחם מכינים את התינוק לחיים מחוצה לו על ידי כך שהם מספקים מגוון רחב של התנסויות להתפתחותו. תינוק מזהה את קול אימו בעודו ברחם, ולפי מחקרים שנעשו, גם קולות אחרים. תינוקות יכולים להבדיל בין קולות דיבור לקולות אחרים מרגע לידתם.
אני זוכרת כי בהיותי בהריון דובר הרבה על השמעת מוזיקה נעימה, שקטה ורגועה לעובר שטרם נולד. ההסבר היה שהמוזיקה מובילה לתגובות רגשיות ויכולה לגרות ולרגש גם עובר, ולאורך זמן להיות בעלת השפעה מרגיעה וליצור תינוק רגוע ושליו. ישנם הטוענים שתינוק יכול לזהות צלילים ששמע בהיותו עובר ולהירגע כאשר משמיעים לו את אותה המוזיקה.
מילמולים ודיבורים
כמה התרגשות אנו חווים כאשר התינוק מתחיל למלמל ולחקות את המיית הקולות בתגובה לקולות הוריו. תינוקות מבלים חלק גדול מזמנם כשהם מקשיבים לקולות ההורים כהכנה להפקת הקול של עצמם. המשוב החיובי שמילמולו של התינוק מעורר אצל הוריו חשוב בכדי לעודדו לעשות את הצעד לקראת התפתחות הדיבור.
תהליך חיקוי הקולות שהוא שומע גורמים לתינוק להתחיל ולהחליף את המילמול במילים. ישנם צלילים כה רבים בסביבתו, ובכל זאת הוא מצליח לפתח כישורי שפה משל עצמו.
דיבור, אינטילגנציה ותקשורת
מחקרים טוענים כי אין קשר מוכח בין דיבור מוקדם לאינטליגנציה, אולם התפתחות לשונית מוקדמת תעניק לילד יתרון בתקשורת עם אנשים אחרים ולימוד מהם.
ילד משתמש בשפה בשתי דרכים:
* האזנה לקולות ותירגומם, בדרכו, על פי הצלילים. כך הוא יכול לפענח את הקולות שהוא שומע.
* כישורי ההבעה מאפשרים לו להשמיע קולות, כך שהוא מתקשר עימנו באופן מילולי.
חשוב: כאשר ישנו עידוד ליכולותיו התקשורתיות, ישנה חשיבות להתמקדות הן בשפת הביטוי שלו והן בשפה שהוא קולט.
ישנה חשיבות לדרך ובה אנו מדברים עם התינוק, וליצירת קשר עין בכל הזדמנות בכדי שיוכל לראות ולהרגיש את המתלווה למילים, כמו הבעת הפנים השלווה כאשר משכיבים אותו לישון.
התפתחות הדיבור
התינוק עוקב אחר שפת הגוף ועל ידי כך יוצר קשר בין המילים למצב הרוח שאנו שרויים בו. זהו בסיס התפתחות הדיבור שלו. אין חשיבות למה אנו אומרים אלא לאיך אנו משתמשים במילים.
מוזיקה ושירים מעניקים לילד אפשרות נוספת לחבר מילים למנגינה על מנת ליצור אווירה רגועה, שמחה, רצינית, או מלווה במצבי רוח.
זיהוי והקשבה
תינוק רואה את ההילות המקיפות את האדם, זוהי הדרך שלו לזהות אנשים ולתקשר איתם.
ישנם אנשים שעצם המפגש איתם יעורר חיוך, מילמול והנאה, והעיניים מדברות ומגיבות. וישנם אנשים שכמו שהתינוק רואה אותם הוא פורץ בבכי קורע לב. חשוב להיות ערים לכך משום שזו הדרך שבה תינוקות מדברים ומגיבים, על אף שאינם משתמשים בשפת הדיבור הרגילה.
תקשורת
אווירה נינוחה ותקשורת טובה בבית, יפחיתו בעיות אוזניים, עם כל המשתמע מכך.
תקשורת רגועה, שלווה, נינוחה ונעימה בסביבתו של התינוק, תיצור אצלו (לטווח ארוך) יכולת ליצור קשרים טובים יותר עם אנשים.
דר' שולמית רונן Ph.D - TCM- T.asiact
מרכזת תוכנית" מהות עולמו של הילד" במכללת מהות לרפואה משלימה.
מרצה ומטפלת רב?תחומית. עוסקת ברפואה הוליסטית למעלה מ? 25 שנה.
מפתחת מודלים ללמידה ותקשורת בינאישית, מנחה ומכשירה מורים ומטפלים לזיהוי וטיפול בילדים ובוגרים בעלי צרכים מיוחדים.
עבודתה היא הוליסטית- הקשבה לאדם השלם ולא למחלה, וכך להתאים את הטיפול למטופל בצורה הטובה ביותר.
דר' שולמית רונן השתלמה בישראל, ספרד ואנגליה, בתמציות פרחי הים התיכון והרפואה החדשה של ד"ר המאר, מוסמכת להוראה מטעם האקדמיה הבינלאומית לתרפיה בצבע באנגליה, בוגרת רפואה סינית, ארומתרפיה, רפלקסולוגיה, פסיכותרפיה רוחנית, תרפית קרניו- סאקרל, וטיפול ייחודי בבעיות אוזניים-ושימור היגיינת האוזן.
http://www.mahut.co.il/
מרכזת תוכנית" מהות עולמו של הילד" במכללת מהות לרפואה משלימה.
מרצה ומטפלת רב?תחומית. עוסקת ברפואה הוליסטית למעלה מ? 25 שנה.
מפתחת מודלים ללמידה ותקשורת בינאישית, מנחה ומכשירה מורים ומטפלים לזיהוי וטיפול בילדים ובוגרים בעלי צרכים מיוחדים.
עבודתה היא הוליסטית- הקשבה לאדם השלם ולא למחלה, וכך להתאים את הטיפול למטופל בצורה הטובה ביותר.
דר' שולמית רונן השתלמה בישראל, ספרד ואנגליה, בתמציות פרחי הים התיכון והרפואה החדשה של ד"ר המאר, מוסמכת להוראה מטעם האקדמיה הבינלאומית לתרפיה בצבע באנגליה, בוגרת רפואה סינית, ארומתרפיה, רפלקסולוגיה, פסיכותרפיה רוחנית, תרפית קרניו- סאקרל, וטיפול ייחודי בבעיות אוזניים-ושימור היגיינת האוזן.
http://www.mahut.co.il/